Distorsiuni cognitive

      No Comments on Distorsiuni cognitive

Distorsiuni cognitive!

Cu toții le avem dar nu toți realizăm acest lucru. Uneori aceste gânduri sau distorsiuni cognitive, ne pot împiedica să abordăm o problemă din alte perspective decât cea disfuncțională și ne sabotează drumul spre obiectivul propus. Sau pur și simplu creează tensiuni în relațiile interumane. Așadar să trecem la enumerarea lor:

  1. Gândirea dihotomică= gândim în termeni alb-negru, bun-rău, totul sau nimic. De cele mai multe ori o situație nu este atât de pozitivă sau negativă. Există întotdeauna nuanțe între cele două.
  2. Suprageneralizarea= un singur eveniment, de cele mai multe ori negativ, ajunge să fie reprezentativ, un model generalizat. De cele mai multe ori dacă gândim astfel nu remarcăm unicitatea și diferența fiecărei situații.
  3. Etichetarea= punem etichete negative pe diferite persoane sau chiar pe noi înșine. Merge paralel cu discriminarea.
  4. Imperativele categorice= evenimentele sunt interpretate în termeni absolutiști, lipsiți de realism. Exprimă de cele mai multe ori dorințe și nu realitatea obiectivă: trebuie să….
  5. Personalizarea= persoana își atribuie o vină disproporționată pentru producerea unor evenimente negative, ignorând contribuția altor factori la producerea evenimentului.
  6. Citirea gândurilor= persoana crede că știe ce gândește cealaltă și acționează fără informații obiective.
  7. Ghicirea viitorului= persoana prevede un viitor subiectiv pe care-l crede obiectiv.
  8. Catastrofizarea= maximizarea nefondată a consecințelor unui eveniment.
  9. Ignorarea pozitivului= desconsiderarea tuturor succeselor personale sau ale celorlalți, considerând că acestea nu sunt importante.
  10. Filtrarea negativă= focalizarea atenției exclusiv pe evenimentele cu conținut negativ.
  11. Judecata afectivă= interpretarea datelor realității prin prisma trăirilor sale emoționale.
  12. Blamarea= persoana îi consideră pe ceilalți vinovați în exclusivitate de probleme și eșecurile sale.
  13. Realizarea unor comparații inechitabile= standarde nerealiste.
  14. Orientarea plină de regret către trecut= focalizarea excesivă pe ce a fost și nu poate fi schimbat și ignorarea potențialului din prezent și viitor.
  15. Orientarea: ce-ar fi dacă??= punerea sub întrebare orice acțiune interprinsă.
  16. Orientarea centrată exclusiv pe evaluare= îi judecă permanent pe ceilalți și pe sine însuși în termeni extremi.
  17. Respingerea contraargumentelor= individul respinge toate argumentele care contrazic gândurile și convingerile sale negative.

Acestea sunt o parte dintre distorsiunile cognitive care apar cel mai frecvent.

Cu toții le avem în diferite momente. Important este să înțelegem că ele există și pe cât posibil să le evităm deoarece sunt gânduri disfuncționale, nerealiste care ne pot pune probleme seriose în diferite momente ale vieții.

Ca de fiecare dată, încurajez dezvoltarea unei abilități de automonitorizare cât mai eficientă pentru a nu pica pradă propriilor noastre procese mentale.

Sursă bibliografică: Irina Holdevici ,Tratat de psihoterapie cognitiv-comportamentală, editura Trei apud Beck (1970), Burns (1989), Aronson (1996).

Comments

comments

Leave a Reply